Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Quoted post


Visiteur

#33892 Re: Re: Re:

2014-04-13 09:32

#33889: - Re: Re:

Tämä teksti on luotu siinä vaiheessa, kun oli tarve rakentaa kolmiyhteinen jumalkuva aineksista, jotka oli käsiin jäänyt vanhoista kirjoituksista. Samaa jälkikäteen selittelyä kuin täälläkin esitetyt väittämät.

Tuota tekstiä vanhemmassa apostolisessa uskontunnustuksessa puhutaan nimenomaan Jeesuksesta, joka sikisi pyhästä hengestä eikä siinä väitetä, että hän olisi ollut aikojen alusta asti:

Minä uskon Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan, ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas tuonelaan, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, ja Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän.

Réponses


Visiteur

#33893 Re: Re: Re: Re:

2014-04-13 10:00:17

#33892: - Re: Re: Re:

Taustaa
Apostolinen uskontunnustus on lännen kirkon perinteinen kastetunnustus, jolla kristityiksi kääntyneet tunnustivat uskonsa kasteen yhteydessä. Varhaisimmat sanamuodot tunnetaan 200-luvun Roomasta. Lopullinen sanamuoto on 700-luvulta.

Taustaa
Nikean uskontunnustusta pidetään kristikunnan päätunnustuksena, koska se yhdistää idän ja lännen kirkkoja ja sitä käytetään yhä ehtoollisliturgiassa. Se hyväksyttiin 1. ekumeenisessa kirkolliskokouksessa Nikeassa 325 jKr. Sitä täydennettiin Pyhää Henkeä koskevalla osalla 2. ekumeenisessa kirkolliskokouksessa Konstantinnopolissa 381 jKr. Siksi sitä kutsutaan myös Nikaian-Konstantinnopolin uskontunnustukseksi.

http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ekumeeni.html