Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto
Quoted post
Visiteur |
#33082 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:2014-03-30 09:11#33081: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Elämä oli raakaa, ja sivilisaatio monin tavoin moraalisesti puutteellista. Meidän ei Raamattua lukiessamme tarvitse yrittää selittää pois sellaisia kohtia kuin Joos. 10:22–27, jossa Joosua surmasi viisi Kanaanin hallitsijaa ja ripusti heidän ruumiinsa hirsipuuhun koko päiväksi. Se, mitä hän teki, heijasti sen ajan moraalista tilaa. Laki oli siunaus Jumalalta ja toi mukanaan monia merkittäviä moraalisia parannuksia yhteisöön. Laki ei kuitenkaan täysin muuttanut tuon ajan tapoja ja oletuksia - kuten lain muutokset eivät lyhyessä ajassa muuta ihmisten totuttuja asenteita nykyäänkään. Mooseksen laki on moraalisesti huomattavasti korkeammalla tasolla kuin muu tuolta ajalta ja alueelta tunnettu lainsäädäntö erityisesti mitä tulee naisten ja orjien kohteluun ihmisarvoisella tavalla. Vaikka jotkut orjia koskevat lait ovat ongelmallisia nykypäivän näkökulmasta, Mooseksen laki kuitenkin oli merkittävä askel kohti korkeampaa etiikkaa ja humaanimpaa asennetta palvelijoita kohtaan. Rangaistuksia rajoitettiin ja vieraiden kansojen karanneille orjille annettiin turvapaikka Israelista. Uuden testamentin puolella Rooman valtakunnan oloissa kehitystä tapahtui edelleen: Orjat nähtiin isäntiensä kanssa tasavertaisina seurakuntalaisina. (Mts. 61,63) Mutta vaikka Paavali antoi orjille tämän uudenlaisen aseman ja Jeesuksen opetuksessa naisen asema yhteiskunnassa nousi merkittävästi, näiden ryhmien asema ei parantunut niin paljon kuin sen olisi pitänyt. Se, mitä käytännössä nähdään raamatullisilta ajoilta ei siis välttämättä toteuttanut Raamatun opetuksen kaikkia periaatteita ja ole sen oikea kuvaus. (Ericksson, s. 124) |
Réponses
Visiteur |
#33083 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:2014-03-30 09:14:54#33082: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Miksi Uudesta testamentista otetaan jotkut opetukset, mutta sitten kuitenkaan ei oteta huomioon joitakin muita opetuksia, esim. määräyksiä hiuksista ja tai naisten asemasta seurakunnassa? Tässä kristittyjä siis kritisoidaan siitä, että tulkitsemme jotkut Uuden testamentin kohdat ja ohjeet kulttuurisiksi ja/tai tilannesidonnaisiksi, vaikka kaikki pitäisi kritiikin mukaan ottaa teologisena ja yleispätevänä. Tulkittaessa mitä tahansa Raamatun tekstiä on otettava huomioon kolme näkökohtaa (Köstenberger&Patterson, s. 78):
Esim. UT:n kirjeissä osa tekstikohdista koskee tilanteita ja asiantiloja, jotka ovat yhteisiä kaikille ihmisille kaikkialla, samoin kuin teologisia ja eettisiä opetuksia, esim. “armosta te olette pelastetut uskon kautta”. Osa taas koskee tilanteita ja seikkoja, jotka eivät ole sellaisinaan vertailukelpoisia meidän aikamme vastaavien tilanteiden kanssa, ja oikean tulkinnan ja sovellustavan löytämiseksi tarvitaan sekä kielellistä että historiallista tutkimustyötä. Joistakin jakeista, ilmaisuista tai termeistä ei tutkimustyöstä huolimatta voi tietää varmuudella, mitä ne tarkoittivat, esim. ”Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa”, 2 Kor. 6:14. (Fee&Stuart, 1296) Jo ensimmäisellä vuosisadalla Paavalin työalueilla oli paikallisia eroja erilaisista uskonnollisista ja kulttuuritaustoista johtuen - eli jo silloin olosuhteet ja ongelmat vaihtelivat alueittain ja ryhmittäin, kuten nykyäänkin. Kulttuuri- ja tilanne-erot eivät ole siis pelkästään Raamatun aikojen ja meidän aikamme välisiä. Tämä heijastuu mm. siihen, mitä teologisia kysymyksiä missäkin Uuden testamentin kirjeessä käsitellään, ja millaisella korostuksella niistä kirjoitetaan. (Esim. se, millaista väärää opetusta Efesossa esiintyi nuorista leskistä ja siitä, ettei heidän tulisi Jumalalle pyhittäytymisen vuoksi mennä naimisiin eikä myöskään asua vanhempiensa luona, näkyy Paavalin Timoteukselle antamissa ohjeissa, jotka ovat vaikeasti tulkittavia nykyajan lukijalle ja osittain myös Paavalin muista kirjoituksia vasten ilman tätä taustatietoa. 1 Tim. 2:15; 4:3; 5:5-8,13-14. Gibbs, s. 108.) |
Sauver la Maison Dinu Lipatti
Y a-t-il quelque chose que vous voulez changer ?
Le changement n'a pas lieu en gardant le silence. L'auteur de cette pétition a eu le courage de ses opinions. Allez-vous faire de même ? Lancez un mouvement social en créant une pétition.
Lancez votre propre pétitionAutres pétitions qui pourraient vous intéresser
Réouverture du restaurant Yankee’s après 21h : contre une fermeture injustifiée
329 Créé: 2025-09-17
Période de temps | Nombre de signatures |
---|---|
De tous les temps | 329 |
30 jours | 329 |
Pour le retrait de l'équipe Maccabi Tel Aviv à la Zana Cup de Vevey
509 Créé: 2025-08-28
Période de temps | Nombre de signatures |
---|---|
De tous les temps | 509 |
30 jours | 509 |
Stop aux tirs préventifs illégaux de loups en valais
229 Créé: 2025-08-31
Période de temps | Nombre de signatures |
---|---|
De tous les temps | 229 |
30 jours | 229 |
PÉTITION OFFICIELLE À L’ATTENTION DES AUTORITÉS DE LA VILLE DE QUÉBEC Objet : Demande de dénomination d'une rue ou d’un espace public en hommage à Matoub Lounès
1024 Créé: 2025-06-13
Période de temps | Nombre de signatures |
---|---|
De tous les temps | 1024 |
30 jours | 251 |
Sauvegarde de l'école de Beclers
370 Créé: 2025-09-02
Période de temps | Nombre de signatures |
---|---|
De tous les temps | 370 |
30 jours | 370 |
Pétition pour légaliser l'HUMUSATION / Petitie om HUMUSATIE te legaliseren:
26123 Créé: 2014-10-30
Période de temps | Nombre de signatures |
---|---|
De tous les temps | 26123 |
30 jours | 28 |
Pétition pour le droit de fleurir les tombes des victimes du Bois du Cazier
44 Créé: 2025-09-01
Période de temps | Nombre de signatures |
---|---|
De tous les temps | 44 |
30 jours | 44 |
Pétition pour la préservation des sculptures du sentier du Nant-Cayla à Genève
355 Créé: 2025-08-20
Période de temps | Nombre de signatures |
---|---|
De tous les temps | 355 |
30 jours | 178 |
Condamnez Securail et la SNCB pour violences racistes à la Gare du Nord le 8 août 2025
1355 Créé: 2025-08-14
Période de temps | Nombre de signatures |
---|---|
De tous les temps | 1355 |
30 jours | 209 |
Pétition : Non à l'implantation d'un parc éolien autour de notre refuge et centre de formation canin
411 Créé: 2025-06-26
Période de temps | Nombre de signatures |
---|---|
De tous les temps | 411 |
30 jours | 239 |
Soutien de l'association MANA Maison d'Accompagnement Novateur Alzheimer
610 Créé: 2025-05-15
Période de temps | Nombre de signatures |
---|---|
De tous les temps | 610 |
30 jours | 11 |
Revalorisation du métier d’Assistant de Service Social CARSAT et O.S.S.
10 Créé: 2025-09-22
Période de temps | Nombre de signatures |
---|---|
De tous les temps | 10 |
30 jours | 10 |
NUISANCES SONORES RUE DES SOEURS NOIRES MONTPELLIER ECUSSON
0 Créé: 2023-05-15
Période de temps | Nombre de signatures |
---|---|
De tous les temps | 0 |
30 jours | 0 |
Sauvons la Forêt de Taillard
4418 Créé: 2014-07-16
Période de temps | Nombre de signatures |
---|---|
De tous les temps | 4418 |
30 jours | 8 |
✍️ Pétition pour sauver l’Office des Métiers d’Art du Hainaut !
590 Créé: 2025-08-28
Période de temps | Nombre de signatures |
---|---|
De tous les temps | 590 |
30 jours | 590 |
Pour la sauvegarde des hêtres de la drève de Villemont (Tintigny)
167 Créé: 2025-08-21
Période de temps | Nombre de signatures |
---|---|
De tous les temps | 167 |
30 jours | 160 |
Pour que David demande ENFIN Aurélie en mariage.
140 Créé: 2025-09-08
Période de temps | Nombre de signatures |
---|---|
De tous les temps | 140 |
30 jours | 140 |
Non, Trump n’est pas digne de recevoir le Prix Nobel de la paix
323 Créé: 2025-08-10
Période de temps | Nombre de signatures |
---|---|
De tous les temps | 323 |
30 jours | 78 |
Classement de l’arbre à loques de Stambruges et de sa chapelle au patrimoine protégé.
447 Créé: 2025-08-09
Période de temps | Nombre de signatures |
---|---|
De tous les temps | 447 |
30 jours | 133 |
L'Etat belge doit intervenir pour sauver la vie d'un citoyen en détresse médicale depuis trois ans et demi dans une prison hongroise.
1214 Créé: 2025-08-01
Période de temps | Nombre de signatures |
---|---|
De tous les temps | 1214 |
30 jours | 203 |